Edistävätkö digitaaliset apuvälineet oppimista ja tieteellistä ajattelua? Answergarden http://answergarden.ch/view/172617
Digitaaliset apuvälineet (DA)
verkon sisällöt verkkoympäristöt (esimerkiksi verkko-opiskeluympäristöt, kuten Peda.net) verkko-ohjelmat (esimerkiksi Google Earth) sovellukset (oppimispelit)
Oppimisen määrittely tässä esityksessä:
oppiminen on oppijan mielen omaisuutta tietorakenteiden muutos tieto järjestynyt uudella (laadukkaammalla) tavalla kyetään arvioimaan, hahmottamaan ja ymmärtämään ilmiöitä eri tavalla kuin ennen oppimista
No edistävätkö?
Haittaa oppimista:
- Teknostressi (DA vaikeakäyttöisyys, opettelu tai ominaisuudet vievät kognitiivista resurssia oppimistyöltä)
- DA:n ominaisuudet ohjaavat oppimisen tiedonkäsitystä oppimisen kannalta epätarkoituksenmukaisella tavalla (kysymys monivalintatehtävien mielekkyydestä)
Ei erityistä haittaa tai hyötyä oppimisen kannalta:
- Uudenlainen suhde prosesseihin (tämän luennon nettisivu http://www.platoninakatemia.fi/tapahtumapaikat/onnela/ari-ahokas-harri-peltomaa-ja-tuomas-rasila---edistvtk-digitaaliset-apuvlineet-oppimista )
Edistää oppimista:
- Tehostaa oppimisprosessia (ohjaavan palautteen informatiivisuus ja arvioinnin nopeutuminen Arviointimatriisi Opintoverkko-ympäristössä)
- Aktivoi oppijaa uudella tavalla (Socrative Space Rally)
- DA luo uuden oppimisen maiseman, jota ei olisi muutoin olemassa (Teknologiademo https://www.youtube.com/watch?v=Y6PQ19BEE24)
- DA synnyttää uudenlaisen oppimiskulttuurin ja pedagogisen mallin (Flipped learning)
- Uudenlainen ajattelun/oppimisen kulttuuri some-kulttuurin myötä (jakaminen, rakentaminen, sparraaminen) Tämän luennon Answergarden
- DA mahdollistaa osallisuuden tiedon prosesseihin (esimerkki Digioppikirja, vertais/itsearviointi)
- DA simuloi asioita, joita ei muutoin voitaisi tavoittaa kokemuksellisesti (eettiset valinnat onnettomuustilanteessa) http://www.digitoday.fi/viihde/2015/05/12/vallankumous-pelaamisessa-viihteen-tulevaisuus-tulossa-kesalla-2016/20156008/66
| | |